Wervingscampagne voor studenten

Universiteiten moeten elk jaar opnieuw aan koude acquisitie doen. Niks omzet halen uit bestaande klanten; nee, elk jaar opnieuw speelt er in de wetenschappelijke wereld een bijzonder circus. De studievoorlichting! In een vijver die steeds leger wordt, vissen alle onderwijsinstellingen naar de betere student, of gewoon naar veel studenten. Ook de rechtenfaculteit aan de Rijksuniversiteit vist samen met concullega’s in dezelfde vijver. Maar deze faculteit heeft het begrepen: je moet er wel iets voor doen.

In een instituut dat wars is van alles dat riekt naar reclame of marketing ontwikkel ik samen met de voorlichtingsafdeling en jongerencommunicatiebureau Keesie een campagne die studenten tot in de Randstad attendeert op de mogelijkheden van een rechtenstudie in Groningen. Zonder daarin meteen veel uit te leggen, zonder teveel in de ‘verkoop’stand te schieten, maar gewoon door scholieren te benaderen op dat onderwerp waar ze mee bezig zijn in 6VWO: welke studie moet het worden en waar?

Er gaat daarbij veel energie zitten in het creƫren van betrokkenheid van faculteit, centrale afdelingen en de voorlichtingsafdeling. Maar het resultaat is er dan ook naar. Sinds 2009 loopt de duidelijke, heldere promotiecampagne van de faculteit. Ook in de Randstad, ook rond Utrecht, ook op de Veluwe. Op plaatsen waar de gemiddelde scholier niet in eerste instantie aan Groningen denkt. En niet alleen voor bachelors, maar ook voor studenten die een master elders willen doen.

Kern van de campagne is de slash (/) uit de huisstijl, links en rechts ervan staat steeds een keuze, want daar gaat t om: je moet kiezen of je gaat studeren, wat je gaat studeren en waar je gaat studeren. Een belangrijk moment dat wezenlijk verschil kan maken voor je eigen toekomst. Aanvankelijk speelde deze campagne zich in print af: direct mailing en adverteren in relevante media. Sinds 2010 bouwt de faculteit aan contacten via social media: tijdens grootschalige voorlichtingsevenementen schakelden we coveritlive en twitter in om vragen uit de zaal te genereren. De hele dag hield een tijdelijk webcareteam alle reacties in de gaten. Tegelijkertijd is een facebookgroep opgericht, daar beantwoord de faculteit studievragen via gekoppelde korte blogs.

Alle nieuwe contacten houden we vast, volgen we en we reageren op alles wat voorbijkomt waarbij we kunnen faciliteren. Zo zien we dat sommigen uit de eerste voorlichting later op individuele voorlichtingen intekenen en hoe ze daarover met elkaar via communities communiceren. En raken we ervan overtuigd dat de VWO-scholier degelijk en serieus een jaar aan studiekeuze werkt.

Inmiddels staat de campagne en voert de faculteit hem verder zelf uit. Ik ben nog steeds ‘lid’ van de groepen die we gebouwd hebben en heb nog steeds contact met diezelfde eerste VWO-ers. Ze doen nu examen en daarna hoop ik natuurlijk dat de keuze voor de rechtenfaculteit in Groningen definitief wordt.