De communicatieboodschap: vergeet t maar

09-09-2010 § 5

Het gaat in ons vak vaak om heel belangrijke dingen: doelen en doelgroepen, planningen en strategieën en uiteindelijk middelen natuurlijk. En dat allemaal om De Boodschap daar te krijgen waar we hem hebben willen. Vandaar dat ik, zodra ik zelf tot de doelgroep behoor, altijd kritisch naar middel, planning en boodschap kijk. Voel ik me aangesproken of niet? Kom ik in actie of niet? Begrijp ik de boodschap eigenlijk wel?

Wekelijks rijd ik de route België – Nederland minstens één keer. En ook minstens één keer terug. Alles wat er langs de snelweg staat opgesteld, komt uiteindelijk wel een keer in mijn blikveld. En zeker alles wat bij de grens staat, want dat is elke week opnieuw het niet te missen signaal dat ik van het ene land het andere inrijd.

Nu staat er op de heenweg (België uit, Nederland in) sinds kort een bijzondere boodschap van de HEMA precies op de grens. Het middel is een reuzengroot billboard dat op grote hoogte staat. De doelgroep zijn terugkerende vakantiegangers, en al hoor ik daar op dat moment niet bij, ik voel me er wel door geraakt. De planning is strategisch gekozen: vanaf de tweede helft schoolvakanties en richting het zuiden. Je zou bijna zeggen: wie komt er niet langs? De strategische keuze is waarschijnlijk geweest de vakantieganger te raken in de kern: grens over betekent ‘thuis’, maar nog met de wens het vakantiegevoel zo lang mogelijk vast te houden. Dan is het nu tijd voor de verpletterende boodschap:

Vergeet uw

vakantiefoto’s

niet af te

drukken.

Welke niet te missen call to action zit hier in? Wat moet ik beslist doen? Vergeten. Nou dat is niet moeilijk, dat kan ik best. En wat moet ik vergeten? Ik moet vergeten dat ik mijn vakantiefoto’s niet afdruk. Oké, klaar. Vergeten om mijn vakantiefoto’s niet af te drukken. Fluitje van een cent. Ik vind oproepen tot vergeten al niet zo sterk, maar er blijft helemaal niets te doen over, als ik moet vergeten dat ik iets niet doe. Zeg minstens:

Niet vergeten uw vakantiefoto’s af te drukken.

Dat roept tenminste nog op om niet te vergeten. Maar nog veel beter was natuurlijk geweest om op te roepen vooral mijn vakantiefoto’s af te laten drukken, bijvoorbeeld:

Kom bij ons uw vakantiefoto’s afdrukken.

Of: Laat bij ons uw….

Of: Denk eraan bij ons uw….

Of: Laat ons uw…

Misschien ben ik de enige die erover valt, dat kan. Toch wil ik er graag voor pleiten dat wij, communicanten, niet alleen veel energie en brains steken in het maken van plannen, maar ook nog even kritisch nadenken als de boodschap door de creatievelingen op basis van onze intelligente briefing wordt uitgeschreven. Wat staat er nou eigenlijk? Wat vragen wij de consument? En gaat deze dat ook doen?

§ 5 reacties

  • Jan Börger zegt:

    Hoi Joke,

    Tja…. dat kan beter Hema! Maar is het niet een beetje een taalkundig iets ? Ik heb eens een hele discussie met iemand gevoerd over het verschil (in sterkte) tussen: “Ik hoop dat hij niet komt opdagen” en “Ik hoop niet dat hij komt opdagen”. Maar…je hebt gelijk: hier word je het sterkst opgeroepen om te vergeten ze niet af te drukken (hetgeen mij er aan herinnert dat ik ze even op de harde schijf moet zetten). Nog even iets ander: ik was vroeger ook communicantje….maar voor dat is meer iets voor de katholieke lezers.

  • Walter Vos zegt:

    Ik vraag me ook altijd af of de doelgroep dit verschil merkt. Op zich is dat geen reden om het niet wat krachtiger te schrijven, maar dat maakt wel dat het niet zo’n ramp is. Hoe dan ook is dit een goede reminder om op dat hoge abstractieniveau van de strateeg niet te vergeten dat de uitvoering ook goed moet zijn!

  • joke zegt:

    @Jan Borger: het is absoluut zuiver taalkundig en de gemiddelde lezer (@waltervos) zal het niet opvallen. Maar bij mij leiden dat soort formuleringen steeds tot interne strijd. Waarom zo met omwegen communiceren als het ook veel rechtstreekser kan? Zonder dat dat moeite kost zelfs. En deze keer knalde het zò hard de snelweg op dat ik er wel aandacht aan moest besteden.

    Overigens, Jan, zo’n ander communicantje was ik vroeger graag geweest. Ik had katholieke vriendinnen en was zeer jaloers op de prachtige jurken en mooie cadeaus!

  • […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Walter Vos, maurits vos en jokekouyate, jokekouyate. jokekouyate heeft gezegd: http://vl.am/5GG vergeetachtig? Geen probleem, je doet de HEMA er een plezier mee. Lees mijn nieuwe blog over de communicatieboodschap […]

  • Albertine zegt:

    Hey Joke,

    Zo blijft de boodschap bij jou in ieder geval wel hangen toch, dus dat deel van de reclame is geslaagd. En je weet ook nog dat het van de Hema is, lijkt me een punt voor de Hema!
    Ik zou het overigens als ik hen was aanpassen naar ‘Vergeet niet uw vakantiefoto’s af te drukken’ (detail ;-))
    Altijd leuk om over taalkundige dingetjes te neuzelen, dus leuke blog!
    Groetjes,
    Albertine

  • § Reageer op dit artikel